22 Mayıs 2014 Perşembe

Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571 Milano - 1610) Barok

Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571 Milano - 1610)

İtalyan Barok Ressam


Emmaus'ta Son Akşam Yemeği, 139 x 195 cm, 1601

 

Caravaggio, ismini doğduğu kasabadan almıştır. Michelangelo Merisi Caravaggio gerçek ismidir. Caravaggio güçlü ışık-gölge kullanımı ve resimsel düzenlemeyi dramatik bir açıdan ele alışıyla barok sanatının en özgün uygulayıcılarından biri olmuştur. 1584’te Bergamo’lu bir ressam olan Simone Peterzano’nun yanına 4 yıllığına çırak olarak girmiş, ilk deneyimlerini Lotto ve Giovanni Girolama Savoldo (1480-1548) gibi sanatçıların yaptılarını incelemekle kazanmış, Tiziano’nun öğrencisi iken Venedik Okulu'yla da ilişki kurmuştur. Roma’da çalıştığı dönem yapıtları dramatik bir anlatım sunmayan kendi portreleri ve ölü doğa resimleridir. Bunlarda güçlü bir ışık gölge kullanılmış ve ayrıntıları özenle betimlemiştir.

Caravaggio'nun gerçekçi doğalcılığının ilk kez bütünüyle ortaya çıktığı yapıt Roma'daki S. Luigi dei Francesci Kilisesi'nin Contarelli Şapeli'ndeki Aziz Matta'nın yaşamını konu alan bir dizi resimdi. Bu, Aziz Matta ve Melek, Aziz Matta'ya Çağrı ve Aziz Matta'nın Şehit Edilmesi konulu üç resimden oluşan görkemli bir tasarıydı. Altarın üzerine yerleştirilmesi düşünülen Aziz Matta ve Melek'in ilk biçimi S. Luigi dei Francesci'nin o güne değin bir azizin böyle canlandırıldığını görmemiş rahiplerine o kadar ters geldi ki, resmin yeniden yapılmasını istediler. İncil yazarlarından biri olan Aziz Matta resimde sıradan bir işçi ya da rençber görünümündeydi, ayağını resmin dışına çıkıp insanın yüzüne gelecekmiş gibi uzatmış, kaba bir biçimde bacak bacak üstüne atmış olarak betimlenmişti. İncelikten yoksun melek figürü ise cahil birisine yol gösterircesine azizin elini zorla kitaba doğru bastırır gibiydi. Kilise ileri gelenleri Caravaggio'nun sıradan bir kişiyi yüceltirken gerçekte Aziz Matta'yı sokaklardan kurtaran İsa'ya öykündüğünü kavrayamamışlardı.


Hz. İsa ve Dikenli Taç, 125 x 178 cm, 1602


Caravaggio, yapmacıklıklı okul geleneklerine tepki olarak açık, hatta sert anlatımlı doğal resim türüne yenilikler getirdi. Bu durum gerek natürmortlarında (Meyve Sepeti, Ambrosiana Kütüphanesi,Milano), gerek din dışı çalışmalarında (Bakkhos, Roma, Amor'un zaferi, Berlin), gerekse dini tablolarında (Mısırdan Kaçış Sırasında Mola, Roma; Aziza Luca'nın Şehit olması, Siracusa; Meryemin ölümü, Louvre)açıkça gözlemlenir. Eserlerinde, sert kısaltmalar ve kompozisyon ve gölge-ışık karşıtlıkları sayesinde kuvvetle sivrilen iri hacimler daha bir ortaya çıkar.


MICELANGELO MERISI DA CARAVAGGIO ESER ÖRNEKLERİ

Hiç yorum yok: